Scenariul şi regia: Sergiu Nicolaescu. Plagiatul: Sergiu Nicolaescu


     Buluciţi în alaiul  mortuar pentru ca rudele ilustrului dispărut să poată simţi din plin sula-n coaste împlântată cu „ortodoxă” şi proletară mânie, pitecantropii autoinvestiţi ad-hoc şi cu de la sine putere în apărători ai apucăturilor strămoşeşti au luat la întrebări familia „sinucigaşă”, deci, „necreştină”:

     „De ce era acoperit sicriul lui Sergiu Nicolaescu?”

     „Cuum, nu ştii?!? a răspuns un şugubăţ. Pentru că dom’ regizor nu era acolo” !!!

Alaltăieri, în vacanţă fiind (încă), am făcut o „burtă” de filme de-ale marelui regizor patriot: seria comisarului M., pistolarul justiţiar, „Nemuritorii” (film catastrofal, care deformează până la caricatură adevărul istoric, dar purtat pe sus de coloana sonoră, pentru care Sergiu Nicolaescu nu a achitat până a închis ochii drepturile de autor solistului de la „Phoenix”, Nicolae Covaci), „Dacii” (la care am adormit).  Cu toate că mă plictisisem de figurile de doi bani ca aia cu trasul pălăriei pe ochi şi pitirea după uşă, manevre  de struţ la care stupizii de legionari nu se prind, sau la replica „Ai merita să-ţi zbor creierii!” pe care o refăceam acasă cu văr’miu agitând pistoalele de plastic, înşfăcându-ne reciproc de piepţii cămăşilor pentru ca în momentele următoare să ne tăvălim pe jos de râs,  m-am mai lăsat încă o dată cucerit de farmecul lor mincinos.

Nu văzusem, în schimb, „Supravieţuitorul” (2008). Hai să mă uit.

Surpriză! Dincolo de lungimile insuportabile cu viaţa de noapte a Bucureştilor anilor ’40 şi repetarea obsesivă a flash-backurilor în care se întrec două personaje, veşnicul comisar M., trecut prin temniţele comuniste şi guristul Cristian Vasile (pe care regizorul îl reînvie deşi, ştiu de la tata, cântăreţul de origine brăileană murise cu multe decenii în urmă), realizez cu stupoare că filmul combină două nuvele de Cărtărescu, „Ruletistul” şi „Zaraza”, din care regizorul ia cu amândouă mâinile fără să menţioneze.

Mă îndoiesc să fi existat vreun contract între regizorul nostru naţionale şi Mircea Cărtărescu.

Şi, iată aşa, am mai descoperit o măgărie de-a lui domnului regizor, actor, boxer, ofiţer, comisar, revoluţionar, senator şi prinţ de Buftea (vezi cea mai penibilă peliculă, „Orient Express”, la care m-am tăvălit de râs pe jos, cu Boogie, pe sub scaunele aşezate sub cerul liber de la Casa de Cultură a Sindicatelor, la replica, rostită de o admiratoare din rol: „Eşti încă verde, prinţe!”). (Prinţul fiind el, Sergiu Nicolaescu pe post de Barbu Ştirebey sau cam a;a ceva).

Nici o problemă. O să tot descoperim. Am în arhiva mea date cât se poate de interesante despre rolul lui la Revoluţie, relaţiile cu alţi oameni-cheie ai loviturii de stat (căci revoluţia a fost făcută împotriva acestor conspiratori, nu de ei, cum tot ne mint). Nu m-ar mira să fi fost, de  fapt, un agent de influenţă al acelei puteri care a dat semnalul perestroikăi în toată Europa de Est şi Centrală. Pentru cei ce aveau privirile întoarse din timp înspre baghetă.

Mă miram eu de ce tot repetă, insinuant (i-am urmărit cu atenţie declaraţiile, în mai multe ocazii) că „Revoluţia rromână din 1989 a făcut-o muncitorimea”.  Desigur, maestre: la ce densitate de actori, regizori, scenarişti, militari şi activişti erau în clădirea C. C. atunci, e clar că numai munictorimea a făcut-o.

Ca sa nu ramana nici o îndoială căror interese politice slujea Nicolaescu înainte de 1989, mi-aduc aminte si acum, foarte clar, de un interviu din revista „Cinema”, cu ani buni înainte de acest an, în care, cum se întreabă de obicei la sfârşit, despre proiectele sau „şantierul” artistului, Marele Gatsby, ăstaaa, Sergiu, a răspuns, pe un ton vibrant, înălţându-şi fruntea (asta mi-am imaginat-o eu, mai târziu): „Aş vrea să fac un film despre istoria Partidului Comunist”.

Final de interviu.

Despre Cristian Florea

Cristian Tiberiu Florea, n. 1959, Galaţi. Profesor de geografie şi istorie. Cărţi publicate: Clima oraşului Galaţi, Arionda, 2000 În nada maeştrilor. Încercări de mitanaliză, Vremea, 2005 Importanta geostrategica a atmosferei, sensappelle.wordpress.com, 2015.

Lasă un răspuns

